پالس اکسی متری چیست؟

اکسیژن توسط مولکولی به نام هموگلوبین در گلبول های قرمز شما حمل می شود. پالس اکسی متری میزان اکسیژن هموگلوبین خون شما را اندازه گیری می کند. این حالت اشباع اکسیژن نامیده می شود و درصدی است (از 100 نمره گذاری شده است). این یک آزمایش ساده و بدون درد است که از حسگری که در نوک انگشت یا لاله گوش شما قرار دارد استفاده می کند.

آزمایش پالس اکسی متری پالس اکسی متری برای چه مواردی استفاده می شود؟

افراد مبتلا به بیماری ریوی ممکن است سطح اکسیژن خون آنها کمتر از حد معمول باشد ، بنابراین پالس اکسی متری در صورت وجود مشکل می تواند به تشخیص کمک کند. هرچه ریه ها بیشتر آسیب ببینند ، احتمال وجود مشکل در جذب اکسیژن بیشتر است. همچنین می توان از پالس اکسی متری برای اندازه گیری میزان آسیب ریه های فرد استفاده کرد. همچنین می تواند برای اندازه گیری سطح اکسیژن شما در طی یک دوره زمانی ، به عنوان مثال در هنگام ورزش مانند پیاده روی – یا هنگام خواب استفاده شود.

چگونه می توانم برای آزمایش پالس اکسی متری آماده شوم؟

لاک ناخن یا ناخن های کاذب می توانند نور را مسدود کرده و بر خواندن تأثیر بگذارند. بنابراین از شما خواسته می شود که آن را فقط با یک انگشت بردارید. این به نتیجه دقیق کمک می کند. نتایج پالس اکسی متری می تواند تحت تأثیر شرایط پزشکی از جمله کم خونی و سندرم رینود قرار گیرد. اگر نگران این موضوع هستید ، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

در طول آزمایش پالس اکسی متری چه اتفاقی می افتد؟

شما یک دستگاه کوچک دارید که به انگشت یا لاله گوش شما چسبانده شده است که اکسیمتر نامیده می شود. این ابزار نور را از طریق نوک انگشت یا لاله گوش شما می تاباند. این نشان می دهد که اکسیژن چقدر در خون شما وجود دارد.

نحوه عملکرد پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر میزان جذب نور توسط خون شما را اندازه گیری می کند. این به ما می گوید که خون شما چقدر اکسیژن دارد. پالس اکسیمتر 2 نور را از نوک انگشت یا لاله گوش شما می تاباند: یک نور قرمز و یک نور مادون قرمز. خون حاوی اکسیژن زیاد ، نور مادون قرمز بیشتری را جذب کرده و اجازه می دهد نور قرمز بیشتری از آن عبور کند. خون بدون اکسیژن کافی نور قرمز بیشتری را جذب می کند و اجازه می دهد نور مادون قرمز بیشتری از آن عبور کند. اگر سلولهای خونی شما اکسیژن کافی نداشته باشند ، آبی تر به نظر می رسند.

آیا می توانم آزمایش سنجش پالس را در خانه انجام دهم؟

اکسی مترهای خانگی برای فروش آنلاین و داروخانه ها موجود است. این دستگاه می تواند برای اندازه گیری سطح اکسیژن در خون شما استفاده شود. قبل از آزمایش در خانه ، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

نتایج نرمال چگونه خواهد بود؟

صفحه نمایش اکسی متر درصد اکسیژن خون شما را نشان می دهد. برای افرادی که سالم هستند ، میزان اشباع اکسیژن خون طبیعی در حدود 95-100 خواهد بود. اگر سطح اکسیژن زیر این باشد ، می تواند نشان دهنده وجود مشکل ریوی باشد. افرادی که سطح اکسیژن پایینی دارند ممکن است به اکسیژن اضافی یا درمان دیگر نیاز داشته باشند.

اکسیمتر نمایشگر اکسیژن خون – پالس اکسیمتر نشان دهنده درصد اکسیژن خون
پالس اکسیمتر جدید انگشتی Pulse Oximeter Fingertip